Sunday, July 17, 2011

Super Bus

Dutch kids love their 155mph electric Superbus

The Dutch Superbus was just another futuristic concept when we first wrote about it in 2006, but after only three years and $18 million, it's now a futuristic prototype, and Dutch teenagers really, really want one

Superbus was designed by Wubbo Ockels, the Netherlands' first astronaut. It's 50 feet long but only five and half feet high, making it aerodynamic like a fish but necessitating eight doors per side for all the 23 passengers. The vehicle itself is made entirely of carbon fiber and fiberglass, and is powered by 300 kW electric motors fed by lithium-ion batteries
Superbus can travel on normal roads, but the eventual concept calls for dedicated lanes where the vehicle could throttle up to its top cruising speed of 155 mph. In that respect, it would be like a high-speed train, but the bus would have the advantage of being able to travel on most roads and change its route on demand, even as far as swinging by your house to pick you up personally
The future of the Superbus is a bit uncertain since the Dutch government is losing interest in the project, but Ockels hopes that investors in Dubai might be able to make Superbus a reality

سوبر باص ، ينطلق في دبي الشهر القادم

تنطلق في دبي الشهر القادم إستخدام “السوبر باص” ، وهو أحدث وسيلة نقل سوف تربط بين دبي وأبوظبي. النموذج الأولي للسوبر باص يقدم مفهوما جديدا للتنقل المستدام بطريقة آمنة ومرنة، والسوبر باص عبارة عن مركبة جديدة تم استحداثها وفق أحدث المبتكرات وأنظمة تقنية المعلومات، ونمط جديد من البنية التحتية المتخصصة ممثلة في (مسارات رفيعة) مصنوعة من طرق مسفلتة رخيصة التكلفة، توفر للسوبر باص حركة سهلة وسريعة تصل الى 250 كيلومتراً في الساعة.

يذكر أن النموذج الأولي للسوبر باص يبلغ طوله 15 متراً وعرضه 2.5 متر، ويبلغ ارتفاعه 1.7 متر فقط. وفضلت هيئة الطرق والمواصلات في دبي استبدال الابواب العريضة بثمانية أبواب موجودة على جانبي الباص عند مقاعد الركاب، كما استخدمت التقنية الفضائية مضافاً إليها تقنية سيارات (الفورمولا 1) في تصنيع الهيكل الخارجي للباص، الذي يمتاز بخفة الوزن وقوة السحب، الأمر الذي يحقق للباص ثباتاً واستقراراً على المسار. يذكر أن النموذج الأولي يعمل بالكهرباء مع بطارية قابلة للشحن.

 

1 comment:

whos.amung.us